Digitale communicatie is niet meer weg te denken uit onze wereld. Veel bedrijven communiceren digitaal via hun website. Dit is echter lang niet de enige vorm van digitale communicatie waar ondernemingen mee werken. Als eerste is het belangrijk om meer te weten over digitale communicatie. Een van de meest effectieve instrumenten voor digitale communicatie is digital signage. Dit is een instrument dat ervoor zorgt dat de consument zijn gedrag op het moment van beslissen beïnvloed wordt. Digital signage kan in elk soort bedrijf gebruikt worden. Dit betekent dat je het kan gebruiken in zowel de publieke sector, als in het bedrijfsleven, maar ook in de retail. Voor ieder soort bedrijf is natuurlijk een ander soort digital signage nodig. Echter, wat de overeenkomst is, is dat wanneer de juiste middelen op de juiste locatie ingezet worden, met de juiste boodschap erop, dat het resultaat dan maximaal is. Op dat moment kan jij namelijk een verschil maken bij je klanten en bezoekers. Zelfs medewerkers kunnen ook hierdoor beïnvloed worden!
Narrowcasting als digital signage oplossing
Narrowcasting is een onderdeel van digitale communicatie. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat met een eigen tv-kanaal je klanten, bezoekers en medewerkers bereikt kunnen worden. Dit houdt in dat er ergens op een gunstige locatie een tv-scherm opgehangen zal worden, ook wel narrowcasting scherm genoemd, waar jij boodschappen op kunt uitzenden. Dit kan voor klanten en bezoekers misschien in de wachtruimte zijn, terwijl dit voor medewerkers bij de kantoren of in de kantine zal hangen. De boodschappen die uitgezonden zullen worden, zijn speciaal afgestemd op jouw doelgroep. Zo creëer jij je persoonlijke communicatiekanaal. Narrowcasting heeft dan ook een heleboel voordelen. Het eerste voordeel is bedoeld voor je eigen werknemers. Doordat zij boodschappen snel en eenvoudig gecommuniceerd krijgen via het narrowcasting scherm, wordt de interne communicatie verbeterd. Iedereen krijgt namelijk op het juiste moment de boodschap door die ze moeten weten. De volgende voordelen zijn meer voor de bezoekers. Je bezoekers worden namelijk op een fijne manier welkom geheten. Ook trekt het scherm meteen hun aandacht en ook worden ze vermaakt met entertainment en infotainment tijdens het wachten. Daarnaast krijgt de klant of bezoeker een onvergetelijke ervaring, een perfecte merkbeleving en kunnen producten aan de klant gepromoot worden.
Nog meer voordelen van narrowcasting
Naast de bovenstaande voordelen, zijn er nog veel meer voordelen op te noemen. Deze voordelen hebben meer te maken met de omzet en inkomsten. Narrowcasting kan namelijk je omzet enorm verhogen. Ook bezoekersaantallen kunnen flink hoger worden, net als het imago van jouw bedrijf. Daarnaast kan je ook enorm veel service bieden met een narrowcasting scherm. Je kan bijvoorbeeld in de wachtruimte bij de fysiotherapeut informeren aan je klanten hoe lang er tussen afspraken moet zitten, en nog meer vergelijkbare informatie kan hierop gedeeld worden. Daarnaast worden er ook kosten bespaard. Wanneer je aan digitale communicatie doet, hoef je geen drukwerk zoals brochures en flyers meer af te drukken. Ook is digitale communicatie veel sneller inzetbaar en flexibeler in gebruik.