Techniektips
laadperrons

Aandachtspunten bij het bouwen van een laadperron

Een laadperron bouw je niet zomaar. Daar moet goed over nagedacht worden. In eerste instantie om het voor werknemers veilig te houden. Aan de andere kant om het kunnen verwerken van laden en lossen zo efficiënt mogelijk te houden. Tot slot moet er ook aan de capaciteit worden gedacht. Met oog op mogelijke groei en piekmomenten.

Het aantal laadperrons dat nodig is

Hoeveel laad capaciteit heb je werkelijk nodig. Vaak een vraag de afhankelijk is van hoe consequent er geladen en gelost moet en kan worden. Maar ook van piekmomenten. Bij sommige bedrijven hebben ze vaker per jaar aanzienlijke piekmomenten. Dan is het natuurlijk gewenst als je daarop berekend bent.

Plaatsing van dock levellers of shelters

Dat je werknemers veilig kunnen werken heeft natuurlijk prioriteit. Om dat te borgen is het goed dat er dock levellers of dock shelters aanwezig zijn. Met deze hulpmiddelen zal de afstand tussen het dock en vrachtauto als het hoogte verschil aanzienlijk verkleint gaan worden. 

Kies voor stoplichten en instructieborden

Je hebt vaak met veel werknemers te maken die in verschillende teams actief zijn. Om de regels en veiligheidsvoorschriften duidelijk te maken kun je overwegen om borden en instructies te plaatsen. Daarbij kan het voor vrachtwagenchauffeurs makkelijker zijn als er stoplichten worden geplaatst. Zo weet de chauffeur wanneer dat er aan de achterkant nog altijd geladen of gelost wordt. Alles wat je nodig hebt voor een laadperron vind je bij Dockequipment.eu.

Soort vrachtwagens

Als een organisatie eigen vrachtwagens heeft is het goed om de dock hierop af te gaan stemmen. Of in ieder geval een aantal docks af te stemmen op eigen vervoer. Er kan door dit te doen veel efficiënter worden geladen en gelost. Dit is ook handig als je met vaste leveranciers samenwerkt die hun eigen wagenpark hebben. Het maakt investeren in de docks de moeite waard en ze zullen zich dan ook snel terugverdienen.

Tot slot kun je ook nadenken over de plaatsing van los en laadplaatsen. Soms is het goed om goederen die je binnenkrijgt op een andere plek te lossen dan goederen die je aan jouw klanten levert. Het zorgt vaak ook dat alles overzichtelijk blijft en laden en het lossen van goederen niet door elkaar lopen.