Techniektips

Technieken om bedrijfsprocessen te automatiseren

Automatiseren is tegenwoordig niet meer exclusief weggelegd voor de grote multinationals en fabrieken, maar ook steeds meer voor de kleinere bedrijven. Het gaat dan om het automatiseren van verschillende processen die anders door een mens gedaan moeten worden. Wij geven je 3 technieken waarmee je verschillende processen in jouw bedrijf kunt automatiseren.

1. RPA

Een techniek die de laatste jaren in populariteit toeneemt is RPA. Met deze relatief nieuwe techniek leer je een databot handelingen die normaal gesproken door een mens uitgevoerd moesten worden. Denk hierbij aan het overtypen van pdf bestanden of het aanklikken en documenteren van andere zaken. De databot werkt volgens een aantal regels en is te koppelen met verschillende systemen. Hierdoor kunnen dit soort manuele handelingen voortaan door de RPA databot uitgevoerd worden. Dit scheelt aanzienlijk in tijd en geld, want een databot werkt altijd het klokje rond, maakt nooit menselijke fouten en meldt zich ook nooit ziek. Echter is een databot niet zomaar zelf te trainen. Het is verstandig om een RPA specialist in te schakelen die de databot geheel naar wens traint. Zo voorkom je fouten in de core, wat weer kan zorgen voor een hoop hoofdpijn.

2. EDI

EDI is met name erg populair in de logistieke sector. Daar waar voorheen nog handmatig orderbevestigingen, ontvangstbevestigingen en pakbonnen gestuurd en vertaald moesten worden, kan dat nu middels EDI berichtgeving. Met een EDI koppeling is het mogelijk dat er automatisch berichten verzonden worden naar de verzender of ontvanger op het moment dat de barcode wordt gescand. Dit scheelt een hoop werk en op deze manier is het altijd duidelijk wat de status van de zending op dat moment is.

3. Chatbots

Een andere automatisering die voor iedere ondernemer vrij eenvoudig is te installeren is een chatbot. Met een chatbot ben jij altijd bereikbaar voor je klanten met vragen. Bovendien kun je een groot deel van de vragen automatisch laten beantwoorden door ze naar de pagina te sturen waar deze info te vinden is. Zo filter jij de vragen eruit die wel tijd kosten maar niet urgent zijn. Zo kun jij je weer focussen op de klanten met echte problemen.